Jak a co jíst při PCOS

6. červen 2016 | 20.36 |
› 

 TAk dnes bude další článek o PCOS. Dnes bych Vám chtěla přiblížit, jak se stravovat při tomto syndromu. Jak už víte, příčinou PCOS je většinou inzulínová rezistence, proto my s touto nemocí si musíme dávat pozor na sacharidy.

Nejdřív Vám vysvětlím co je to glykemický index - toto číslo udává, jak rychle se po snězení potraviny zvedne hladina cukru v krvi. Čím nižší číslo, tím lepší. Glukoza má 100. Pak ještě existuje glykemická nálož (glycemic load) - vypočítá se takto: GL = GI : 100 x g sacharidů v potravě. Vhodné jsou potraviny s glyk. náloží do 10.

Třeba takový vodní meloun má vysoký glyk. index, ale obsahuje málo sacharidů (protože je to skoro samá voda), takže glyk. nálož má nízkou, takže je celkem vhodný i při inzulínové rezistenci.

Různé tabulky s přehledem potravin a glyk. indexů lze najít na internetu.

Které sacharidy jsou vhodné:

-ovoce s nízkým glykemickým indexem nebo glyk. náloží -např. jablka, hrušky, pomeranče, citrony, mandarinky, jahody, maliny, ostružiny, borůvky, třešně, vodní meloun (možná je to zelenina, teď si nejsem jistá)

-zelenina - např. rajčata, listový salát, okurka, paprika, cuketa,cibule, prostě také hlídat glyk. index nebo nálož

-hnědá rýže, nejlépe Basmati (k dostání například v DM) - jím ji ale jen v omezeném množství, tak dvě lžíce třeba ke směsi masa a zeleniny

-brambory vařené ve slupce (tím se jim sníží glyk. index), taky jím v omezené míře

-ořechy - nejraději mám kešu

-luštěniny - jím občas, někde je doporučují na PCOS, někde zase ne, asi je potřeba vyzkoušet na sobě, jak se po nich cítíte, neměla by se ale jíst sója, prý způsobuje hormonální nerovnováhu, ale fermentovaná sója by prý měla být v pohodě (tempeh, sojovka)

-pohanka a jiné bezlepkové obiloviny - moc nejím, ale asi se pokusím zařadit. Při PCOS by se mělo jíst také bezlepkově, což já dodržuji ikdyž je to občas těžké.

Které sacharidy jsou nevhodné:

-různé cukrovinky a sušenky

-ovoce s vysokým glyk indexem nebo náloží- sušené datle, banány

-kukuřice, pšenice, žito, ječmen,bílá rýže, bílá mouka

-hranolky, pečené brambory, knedlíky

Víc mě toho teď nenapadá, ale je zase potřeba sledovat glyk. index nebo ještě lépe glykemickou nálož.

Ještě několik zásad k jezení sacharidů

Nejezte sacharidy samotné, ale vždy jse zkombinujte s nějakým proteinem nebo tukem, tím se zpomalí jejich vstřebávání do krve

Kyselé potraviny a vláknina také zpomalují vstřebávání cukru do krve

Jezte potraviny, které jsou co nejméně zpracované a jsou ve své původní podobě - celé ovoce je třeba mnohem lepší než džus

Průmyslově zpracované potraviny omezit na co nejmenší míru

IMG_20160606_182033

Příště napíšu o dalších potravinách vhodných a nevhodných při PCOS

 

 

-

Zpět na hlavní stranu blogu

 

Hodnocení

1 · 2 · 3 · 4 · 5
známka: 0.00 (0x)
známkování jako ve škole: 1 = nejlepší, 5 = nejhorší

Komentáře